10 oznak, że weszłaś w okres przełomu połowy życia

Blonde woman standing by the window, with coffee cup in hands, looking out into the morning light

Możesz pomyśleć: „Nigdy mi się to nie przydarzy”, ale wcześniej czy później po prostu przychodzi – to element wpisany w proces naszego życia i rozwoju. Według psychologii kryzysy związane z przełomem połowy życia spotykają nas w okresie 35-50 lat.

Różnie przeżywamy zmiany związane z przełomem połowy życia.  Jedne z nas przechodzą go na spokojnie, mając poczucie dobrze wykorzystanego czasu lub też mają raczej pozytywny obraz swojego życia, ale jest gdzieś poczucie, że nie do końca wszystko jest ok. I rodzi się potrzeba zmiany. A jeszcze innych osób pojawia się bardziej negatywny rachunek dotychczasowego życia i rodzą się kryzysy, z którymi różnie sobie radzimy.

No więc przeżywasz tzw. kryzys „wieku średniego” a dokładnie przełomu połowy życia. Być może należysz do tych kobiet, dla których ich bilans życia nie wygląda tak, jakby tego chciały. Być może kwestionujesz wszystko, co robiłaś i na co poświęciłaś czas w ciągu ostatnich kilku dekad. Czujesz, że wszystkie twoje starannie zaplanowane plany życiowe nie mają już sensu. Zaczynasz działać impulsywnie, wprowadzając duże zmiany i zastanawiasz się, czy kiedykolwiek odzyskasz poczucie własnej wartości i celu. A z drugiej strony czujesz presję upływającego czasu. I te myśli: „tyle rzeczy do zrobienia, a tak mało czasu”.

Na szczęście nie jesteś z tym sama. Wiele osób przed Tobą także doświadczało podobnych kryzysów – uczyniło ich to silniejszym i pomogło zbudować satysfakcjonujące jutro. Po czym więc możesz poznać, że to co się z Tobą dzieje, to może być właśnie kryzys związany z przełomem połowy życia? Oto niektóre oznaki kryzysu wieku średniego i kilka podpowiedzi, jak sobie z nimi radzić

1. JETEŚ APATYCZNA

Ciągle czujesz się nijak. Wiem, że trudno poradzić sobie z tym uczuciem. Ważne jest jednak, aby mimo tej ogarniającej nijakości docenić to, co działa w twoim życiu. To pierwszy krok, aby poradzić sobie z tym uczuciem. Wybierz przynajmniej jedną rzecz i ciesz się nią, doceniaj. Rób tak każdego dnia, a dzięki temu z czasem będziesz bardziej skupiała się na pozytywach i zaczniesz dostrzegać ich więcej. Zaczniesz świadomie kształtować swoje życie tak, jak ty chcesz, aby było. Puść i pozostaw przeszłość w przeszłości. Zdecydowanie posuń się na przód. Wszystkie Twoje moce skup na tu i teraz – nie na wczoraj, ani na jutro. Zastanów się co możesz zrobić dzisiaj? Kultywowanie nawyku cieszenia się małymi rzeczami pomaga tworzyć życie, którego się chce. Nie bierz za dużo do zmiany – tylko jedna rzecz na raz, jeden dzień na raz.

2. DEBATUJESZ SAMA ZE SOBĄ, ALE NIE PODEJMUJESZ DZIAŁAŃ

Jeśli zastanawiasz się, jaki następny krok zrobić, aby poprawić swoje życie osobiste i zawodowe, i więcej o tym myślisz niż robisz, to czas to zmienić. Rozmyślania wprowadź w czyn. Monolog wewnętrzny może czasem sprowadzić na manowce i podpowiadać scenariusze niekoniecznie dla nas dobre. Porozmawiaj więc o twoich pomysłach z przyjaciółmi, członkami rodziny, zaufanym mentorem lub coachem albo profesjonalistą. Dobrze, aby była to osoba, której ufasz, która może wspomóc Cię radą i poprowadzić naprzód, ponieważ im więcej się uczysz, tym bardziej będziesz skłonna do działania.

3. ŻYJESZ JAK NA AUTOPILOCIE. TWOJE ŻYCIE STRACIŁO CEL

Łapiesz się na poczuciu, jakbyś biegała na autopilocie bez konkretnego kierunku. Czujesz, że nie ma celu w twoim życiu lub istnieje większy cel niż to, co Twoje codzienne życie oferuje obecnie. Dążenie do znalezienia celu może być spiralą samą w sobie. Jeśli możesz (i chcesz) to rozpocznij na przykład wolontariat i skup się na „robieniu różnicy” innym osobom spoza twojego dotychczasowego kręgu. Zacznij pomagać nowym ludziom.

4. TWÓJ PLAN JUŻ NIEDZIAŁA

Znamiennym znakiem, że doświadczasz kryzysu wieku średniego, jest to, że twoje plany po prostu już nie działają. We wszystkim, co ustaliłaś dla siebie w swojej pracy, codziennej rutynie, teraz odczuwasz stagnację, a nawet dusisz się w tym. Kiedy tak się dzieje, bądź dla siebie miła. Dać sobie pozwolenie na zmianę i zacznij się zastanawiać, co będzie dla ciebie najlepiej na tym etapie życia, na którym obecnie jesteś.

5. WPROWADZASZ WIELKIE ZMIANY, KTÓRE NIE SĄ DLA CIEBIE

Wprowadzanie nietypowych zmian w życiu może być oznaką kryzysu wieku średniego. To oczywiście nie jest koniecznie zła rzecz – pod warunkiem, że czujesz się z tymi zmianami ok i są korzystne dla Ciebie. Przełom połowy życia to czas na podsumowanie, ponowną ocenę swojego życia i wprowadzanie pozytywnych zmian. Dobrym sposobem na przeprowadzenie ich w sposób korzystny dla siebie może być skorzystanie z pomocy kogoś, komu ufasz. Taką osobą może być coach. Pracując z dobrym coachem możesz liczyć, że udzieli ci uczciwej informacji zwrotnej, będzie szczerze zainteresowany pozytywnym wynikiem zmiany, której potrzebujesz i będzie chciał, abyś odniosła sukces. Będzie ci w tym kibicował i wspierał cię.

6. JESTEŚ ZAZDROSNA O INNYCH

Kiedy spędzasz więcej czasu na analizowaniu przeszłości innych ludzi, zamiast myśleć o swojej przyszłości, pamiętaj, że osiągnięcia innych są w dużej mierze efektem innego zestawu możliwości niż ten, którym ty dysponujesz. Przez to wybory, których dokonali inni ludzie były inne niż twoje. Gdybyście mieli zamienić się miejscami, czy dokonalibyście podobnych wyborów „w butach” innych? Czas przestać myśleć o przyszłości kogoś innego i zacząć planować swoją. 

7. MARTWISZ SIĘ, ŻE ZNASZ JUŻ ZAKOŃCZENIE

Masz coraz większe poczucie, że widziałaś już ten film zbyt wiele razy? Poświęć trochę czasu na zaplanowanie dwóch scenariuszy. Jednym z nich jest „Utrzymaj kurs”. Zidentyfikuj od trzech do pięciu obszarów, które są dla Ciebie ważne i opisz prawdopodobne wyniki: co się stanie, jeśli nie nic się w nich nie zmieni. 

Drugi scenariusz to „Co, jeśli…?” Określ, jaki byłby idealny obraz tych obszarów w przyszłości i opisz, co się stanie, jeśli wprowadzisz potrzebne zmiany. 

Przyjrzyj się swoim odpowiedziom i zdecyduj: którą wizję warto wybrać? Ok, wybrałaś? To teraz zaplanuj, co zrobić, aby tak było.

8. NIE CZUJESZ SATYSFAKCJI Z TEGO, JAK JEST. CHCESZ ZMIANY. I CHOĆ ODNOSISZ SUKCES, TO NIE JESTEŚ Z NIEGO ZADOWOLONA

Kiedy życie i praca nie wyglądają tak, jak tego chcemy, warto sprawdzić jakie są nasze mocne strony i jakie są wartości. Często to uczucie i myśli: „Czy to wszystko?” występuje, gdy dryfujemy poza centrum. Możesz odnosić sukcesy, ale może to nie przynosić satysfakcji. A to może oznaczać, że nadszedł czas na zmianę. Uspokój się i oceń swoje mocne strony. Zadaj sobie pytanie: „W czym jestem naprawdę dobra?” i ponownie połącz się ze swoimi wartościami: „Na czym mi naprawdę zależy?” Każdy czas i wiek jest dobry, aby zacząć od nowa.

Czasem wystarczy też objawienie, aby uświadomić sobie, że życie jest krótkie, a jutro jest nieznane. W rezultacie osoby doświadczające kryzysu wieku średniego mogą łatwo porzucić kariery, które inni uważają za sukces. Chcą w zamian spełniać swoje marzenia i wieść życie podążając za pasją. Praca marzeń, pasja może mieć różną i czasem nietradycyjną formę, na przykład poświęcą się działalności charytatywnej lub non-profit, albo zmienić miejsce pracy i wyjechać za granicę czy na wieś lub też z menedżera „przebranżowić się” na kierowcę taksówki. 

9. JESTEŚ PRZYTŁOCZONA TYKJĄCYM ZEGAREM

Coraz bardziej odczuwasz upływający czas i masz poczucie, że jest już go dla ciebie coraz mniej. Coraz bardziej dostrzegasz tego oznaki. A przecież jeszcze tyle rzeczy chcesz zrobić. Tyle rzeczy chciałabyś inaczej. Spełniaj swoje marzenia i twórz świadomie swoje życie. Nosisz się z jakąś decyzją? Daj sobie pozwolenie na zmianę.

10. JESTEŚ ZDEZORIENTOWANA I NIEPEWNA KIERUNKU, W KTÓRYM ZMIERZASZ

Poczucie dezorientacji i zmieszania może oznaczać, że nie jesteś już zadowolona z tego, co robisz i gdzie teraz jesteś. Generalnie coraz trudniej odpowiedzieć ci na pytanie: kim jestem? Nadal możesz być bardzo dobra w tym, co robisz, ale nie rozumiesz, jak to nie pomaga ci dotrzeć tam, gdzie chcesz być. To jest czas na zrobienie kroku wstecz. Zastanów się, kiedy i gdzie czułaś się pewna tego, kim jesteś i pomyśl, co się stało, że to zgubiłaś. Następnie utwórz plan, który pomoże ci wrócić do miejsca, do którego chcesz się udać.

Powyższe oznaki mogą wystąpić w różnym nasileniu, mogą się też pojawić inne. Co warto zrobić, kiedy czujesz się inaczej niż dotychczas? Warto zwrócić uwagę z czym wiąże się zmiana w samopoczuciu, myślach, emocjach, nastroju. Przyglądaj się zmianom, jakie się w dokonują w tobie. Zwróć uwagę, co z się dzieje z twoimi dotychczasowymi priorytetami i wartościami – jaki jest twój stosunek do nich. Zastanów się̨ nad nowymi celami i planami na przyszłość́, potraktuj przełom jako czas w którym możesz dokonać́ pożądanych zmian i rozpaczać́ nowy, rozwojowy etap swojego życia. W końcu jego druga połowa właśnie otwiera się przed tobą. 


Tekst powstał w oparciu o artykuł z Forbes Coaches Council, 15 Signs You’ve Hit Your Mid-Life Crisis (And What To Do About It)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.